Monday 4 February 2013

Hampir Sama Tetapi Berbeza

apa lagi nak buat setelah berjam-jam aku berhempas pulas menyiapkan lesson plan(rancangan pengajaran harian) untuk esok sampai ke pagi buta. nak tidur. mata tak mengantuk. jenguk-jenguk putihnilaclorox ni rasa kasihan pula dah lama tak dicoret. apa lagi nak buat kau cakap? update sekarang!

subjek Pendidikan Moral biasanya orang akan pandang sebagai subjek alaaaa senang je. side dish katanya. tapi persepsi ni akan berubah bila kau belajar bagaimana hendak mengajar Pendidikan Moral. pepatah pon ada mengatakan. cakap senang cuba buat. eh? ada ea pepatah macam tu *abaikan*

this week parents aku datang ke Penang, ambil aku dan kitaorang ke Kedah sebab ada kenduri kahwin saudara. hanya 2 malam 2 hari di Kedah. serious sekarang ni Kedah sangat super panas. rasa macam tak nak pergi mana-mana sebab i walaupon cikgu PJ allergic sangat kena panas ni. satgi mula lah muka nak naik jerawat. ruam lah. mengada. bedah nanti buat plastic surgery tahulah. hari kedua around pukul 10 lebih pagi tadi kami ke pasar besar Naka. walaupon masih pukul 10 pagi lebih, tapi cuaca sangat panas macam pukul 1 tengah hari. berpeluh ketiak pusing satu pasar. mak aku kalau nampak pasar ni memang tak boleh cakap apa. macam biasa kalau kitaorang datang bawa lori, tak penuh lori tu jangan cakap itu mak aku. aku sebagai anak sulung mithali mestilah kena ikut mak aku ke hulu ke hilir sebagai pembantu angkat barang manakala abah akan ke kedai minum berhampiran dan tunggu kitaorang call 

abah dah habis. jumpa kat kereta.

...............

bercakap pasal duit ni memang sensitif sikit, hari ni aku dikejutkan dengan satu perkara. actually aku tak pasti apa yang penjual tu sengih-sengihkan sambil pandang seorang mak cik ni. mungkin aku diutuskan Tuhan untuk sampaikan peringatan ini. perkara ini mungkin benar atau tidak tapi atas dasar kemanusiaan aku buat andaian ni. boleh?

mak aku kebetulan dekat sebelah mak cik ni. so aku dapat tengok the whole kejadian dari awal sampai habis. seorang mak cik ni beli ikan masin dengan harga RM9.80. (haaa, busy body tak? sampai harga ikan mak cik tu beli pon tahu). lepastu mak cik ni bayar. aku tak pasti dia hulur RM10 ke RM20 dan aku pasti mak cik tu pon tak pasti berapa RM yang dia hulur sebab time tu panas, kalut dan riuh. kalau aku pon main ambil duit, bayar dan blah. kebetulan time tu pula mak aku suruh tengokkan ikan yang dia pilih. jadi aku tak pasti berapa mak cik tu hulur. 

tapi aku perasan masa penjual tu nak bagi baki. penjual tu sengih-sengih sambil bagi bagi 20 sen. aku tak pasti duit tu actually token game archade sebab tu dia sengih-sengih atau dia patut bagi baki RM10.20 instead of 20 sen. mak cik tu pon selamba badak blah, aku pon buat tak tahu.

tapi aku sedar(banyak tapi). lepas ni kalau nak bayar cek dulu RM10 ke RM20 yang kau hulurkan. kalau tidak kita yang rugi*dasar kedekut* bukan kedekut tapi berhati-hati. siapa yang rugi? kita yang rugi.

ini RM10

dan ini RM20. hampir sama tetapi berbeza ya mak cik-mak cik. berganda nilainya. tak gitu?

No comments: