Sunday 11 November 2012

tips penjagaan braces

uih! kuning gila gigi kau

busuk gila bau mulut kau

(gelak tutup mulut cover malu)

sentap. aku adalah pemakai BRACES kot. jenuh tahu nak jaga gigi yang berpagar ni. ada few budak cakap (pengalaman di sekolah). gigi cikgu pakai gelang. kan. zaman sekarang memang hebat anak murid. takkan asyik tangan je nak pakai gelang. gigi pon mahu juga tahu. gigi kuning biasanya akan dikaitkan dengan perokok but i am not a smoker. gigi yang kuning juga sering dikaitkan dengan orang yang suka minum air panas. ni mesti kes sebab kau selalu usha gigi apek dekat kedai runcit kuning sebab dia suka minum air teh panas. melayu pon ada juga ok. aku juga tidak lari dari salah seorang yang suka minum air panas dan bergigi kuning berdasarkan pengalaman di mana few friends suka sangat nak down-kan confident aku dengan memuji gigi aku. tetap dengan pendirian aku. kisah? braces kot. susah nak berus.

now aku nak share few tips jika anda salah seorang pemakai braces. mungkin tak pakai braces pon boleh praktikkan sebab all the steps good for you to have a good teeth and a fresh breath especially after bangun tidur. cuba lepas bangun tidur, directly tekup mulut, hembus dan hidu. confirm terus tertidur balik dan bangun esok hari (tipu)

RAJIN BERUS GIGI
selalunya sesudah selesai memakai braces di hospital doktor akan pesan. sila dapatkan berus gigi macam ni (nurse akan tunjuk sampel) di farmasi berdekatan untuk bersihkan gigi. ok. untuk for the first month. erm mungkin 2 minggu pertama aku gunakan berus gigi yang disuggest. mana boleh tahan. tak puas langsung nak memberus. aku terus beli berus gigi biasa tapi yang jenis soft. kalau ada super soft lagi digalakkan. aku gunakan berus gigi soft keluaran colgate. mahal sikit tapi sesuai dan tidak menjahanamkan braces kau. aku pernah try few brands macam oral b, darlie dan sebagainya but end up pakai for few days dan start kereta cari yang colgate juga. ada juga kawan aku yang suggest pakai berus gigi adik-adik. berus gigi kanak-kanak lebih jelas. boleh terima sebab berus gigi kanak-kanak ni lembut dan pasti akan menembusi setiap celah-celah ruang braces kita. wah. kalau yang kanak-kanak ni jom try codomo lion. eh2.

TOLONG GUNAKAN MOUTHWASHER
yes. mouthwasher. tak tahu? listerine tahu? listerine is one of the brand. banyak lagi. aku gunakan mouthwasher brand first choice sebab murah compared to listerine yang super mahal. kita tak da duit. kita belajar lagi. wuwuwu. mouthwasher ini penting untuk membantu membunuh bakteria yang tertinggal semasa anda memberus gigi di samping membatu menyegarkan nafas anda. malah, ada beberapa jenis mouthwasher juga yang akan bertindak membantu memutihkan gigi anda. tapi janganlah harap pakai lepastu kumur dan terus putih. kalau macam tu pakai mouthwasher brand clorox mungkin berkesan.

RAJIN FLOSSING
flossing memang agak leceh. tapi aku akan buat flossing dalam sebulan sekali tapi kalau rajin lebih boleh buat 2 kali dan lebih. bagi mengendalikan flossing ni. aku gunakan fossing jenis benang brand oral b. senang nak tarik-tarik celah gigi. flosssing ni actually kalau rajin buat every week. flossing bagus untuk membuang sebarang daging, sayur, jagung dan sort of thing yang tak terkeluar semasa anda memberus gigi dan kumur pakai mouthwasher. lebih jelas untuk tinggalan yang tegar dan kental nak duduk celah gigi juga tak nak keluar. tapi doktor ada berpesan. jangan kerap sangat floss gigi. nanti gigi jarang. ok baik doktor. saya floss setahun sekali je. hambik. haha


5 comments:

maizatul suraya said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

sentap mase tadi lettewww

Naim Iman said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@maizatul suraya aiyoh. bukanlah. tadi ada kwn aku share pasal braces die. ada prob. so i pon decided utk wat entry ni khas utk dia.hehe

maizatul suraya said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kesah? HAHAHA. weh, sunglass aku tinggal dlm kereta kau, aku raselah..

dan jgn ckp 'kesah' plak. HAHAHA

Naim Iman said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@maizatul suraya pencerahan di muka buku pleasa. alam maya ini luas. kat sini juga nak tanya kan.ehek

Unknown said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Sy pakai braces
gg bergoyang