Friday 15 February 2013

Ceritaku Cikgu 2

terdetik di benak fikiran. luas sebenarnya dunia yang aku cuba selami. hari ini Allah titikkan satu perasaan dalam hati agar aku sedar dan aku syukur keberadaan aku sebagai khalifah di dunia ini *insaf* tunduk muka.

kenapa senteng sangat seluar Aman(nama samaran)? tanya aku

saya TERpakai seluar adik

la. kenapa boleh TERpakai seluar adik pula? adik tak pi sekolah ka?

tak taw lah cikgu

terkebil-kebil Aman tarik hujung seluar biar tak nampak senteng. tapi tiada apa yang berubah. memang sentang Aman ku sayang. melainkan kamu londehkan seluar. kasut yang dipakai Aman juga lusuh dan kelihatan lama. baju apatah lagi. kecik tahap macam dah tak de lengan. 

Cikgu Ahmad(juga bukan nama sebenar) melintas depan kitaorang yang asyik berbual. lepas tu Cikgu Ahmad suruh Aman tunggu. ada benda dia nak beri. aku tengok je gelagat Aman. nampak malu tapi budak-budak. kalau nak dapat benda mestilah suka. Cikgu Ahmad sampai dan bawa sebungkus plastik. dalam plastik tu ada kasut. Aman gembira. tapi bila dicuba besar pula.

tak pa. nanti Aman kasi dekat kakak ka? abang ka? mak ka? simpan ja.

ok. hari tu pon Cikgu Roslan(lagi lah bukan nama sebenar) ada beri kasut juga. tapi kecik. saya kasi kat adik

Aman menjadi perhatian antara guru-guru. aku tertanya-tanya kenapa. aku simpan dulu. tunggu Aman masuk kelas aku tanya Cikgu Ahmad. kebetulan waktu tu Cikgu Ali(bukan nama sebenar lagi) lalu dan cerita kepada aku.

Aman ni dulu nakai Naim. la ni ja baik sungguh. berubah habih. dulu mencuri, curi duit kawan. curi duit surau. curi duit cikgu. tarik tudung cikgu. kami ligan tibai dia. nakaiiiiii

ada sebab yang aku tak dapat nak beritahu kenapa Aman begitu kenapa Aman begini. Hidup Aman terlalu rumit untuk kanak-kanak berumur 11 tahun. mungkin di lain hari aku cerita. rasa macam nak pelukkkkkkk je Aman dan cakap cikgu ada untuk kamu.

TER itu bukan alasan Aman. cikgu tahu kenapa.

tears. MasyaAllah

No comments: