Saturday 22 September 2012

bateri kereta

sambungan dari post lepas air enjin kereta

kalau temperature naik kita boleh cari paip berdekatan dan syukur sebab air berjaya diisi dan tunggu few minutes temprature akan reda.

tapi kalau kau buka lampu kereta masa masuk car prak dalam shopping mall konon sebab gelap nanti orang langgar lepastu kau parking dekat level paling atas  sekali. lepastu kau masuk ke dalam shopping mall tanpa menutup semula lampu tersebut dan jerit hooreyyy sebab bila dah bayar tiket parking nak balik dan berlari anak menuju ke arah kereta dan semasa nak start kereta. kereta tak boleh start. bateri habis. hooreyyy lagi!

masa tu lah mulut akan terkumat kamit. beristifar bagai akan wujudnya miracle. datangnya keajaiban di mana kereta yang sememangnya bateri dah habis boleh start semula even kalau tunggu bertahun pon takkan boleh start melainkan boleh charge. ini adventerous kawan. kau bayangkan. pukul 2 15 petang dengan panasnya. aku park kereta dekat level paling atas yang tak de bumbung di tambah dengan Aman(seorang kawanku) yang datang Penang dan nak balik Putrajaya, bus dia pukul 2 45 petang. apa kau nak buat? serabut. oh tidak. tolong jauhkan.

aku ambil langkah tenang. dari level paling atas ke level bawah bawa Aman cari teksi lepastu naik level paling atas balik untuk cuba start lagi konon akan wujud second miracle. miracle tak jadi. cuba call kawan2 yang ada. ramai balik sebab hoy orang cuti 3 hari kot. harus balik rumah masing2. syukur ada Rahman(senior comel). dari level atas ke level bawah semula masuk Giant beli spanar, screw driver dan playar untuk buka bateri dan di bawa ke bengkel. naik level atas balik untuk buka bateri. cuba jaya sebab salah beli spanar yang lain saiz tapi berjaya sebab berusaha. turun level bawah semula untuk pergi charge bateri. dah siap charge dan naik semula ke level atas untuk pasang. thats it. kereta boleh start semula. jerit alhamdulillah kuat2 sebab syukur sangat sampai kalau boleh nak sujud dan2 kat situ juga.

memang aku tersedar dari kemalasan dan kealpaan aku yang aku ni sememangnya patut berhati2 dan jangan clumsy sangat kalau buat benda. check satu2. pastu jangan nak malas sangat aihh. jangan nak ikut sangat minat tu aihhh. benda yang penting untuk survive tanpa menyusahkan orang kalau boleh belajar cuba belajar. please dont depend too much on others. orang meluat beb. syukur aku hanya meluatkan rahman sebab dia tolong kitew startkan kereta balik. really big thanks to you rahman. thankssssss....jom baca blog dia rahman. promote! haha

No comments: