Sunday 9 September 2012

memori raya dulu-dulu

dulu masa sekolah rendah. balik sekolah mesti nak singgah kedai belakang sekolah beli coklat harga sepuluh sen satu keping. owh murahnya! itu dulu ok. bukan sekarang sebab coklat yang kecil molek akan berharga 30 sen dah ke atas. nasi lemak yang harga 80 sebelum raya hari tu. sekarang lepasa raya dah naik RM 1.*tiba2 terkait nasi lemak. abaikan.

dulu semangat betul nak makan coklat sepulun sen ni. simpan duit beli keropok lekor dengan air sirap je dekat kantin sekolah sebab balik sekolah nak shopping dekat kedai belakang sekolah. haha. memang tak boleh nak pandai2 aku time sekolah dulu sebab asyik telan coklat murah dan jajan(cikedis lebh jelas). lembab otak aku. sekarang tak lagi. coklat kalau beli mesti nak cadbury paling kurang. wah! berlagak engkau.

raya kedua di kampung. berkesempatan menggamit memori lalu. memori daun pisang kononnya. aku kan suka makan kuih. tambah2 kuih coklat. tengah belek2 balang kuih raya nak cari kuih idaman dekat satu rumah saudara aku di kampung. aku jumpa kuih ajaib ini. lain dari kebiasaan tetapi macam ku kenal ini kuih. kuih ke?

kawan. ini bukan longgokan duit syiling Malaysia baru.

tapi sejenis coklat berbentuk duit syiling di dalam balang di jamu di hari raya

biasa main lambung duit. moh kita

ekor?

kepala?

No comments: