Sunday 3 June 2012

atuk dan nenek

syukur sehingga waktu aku menulis blog ini. aku masih mempunyai atuk dan nenek yang sehat walafiat. kedua-duanya dari belah emak. belah abah dah lama meninggal. nenek meninggal masa abah berumur 12 tahun dan atuk meninggal ketika aku masih kecil*sedih* tak pernah melihat wajah. hanya mampu menatap gambar. kalau pernah tengok pon mungkin aku dah lupa. masa tu kecik lagi kan.

hujung-hujung minggu ni keluarga Wak Salim dan Wak Yam(gelaran untuk atuk dan nenek aku) sememangnya penuh dengan undangan dan jemputan kenduri. macam2 kenduri. disebab kan mak dan abah masih di terenggagu, mak ngah se-family balik kampung. jadi tinggal aku je si cucu mithali yang ada dan boleh memandu untuk menjadi driver. memang aku lah kena bawa atuk pergi kenduri. best woo kalau naik kereta dengan atuk aku, aku jadi driver dan atuk co-driver. kali ni nenek tak ikut sekali sebab nenek ke kampung bersama mak ngah. kalau nenek dan atuk naik sekali memang perang weyh. tapi diaorang ni selalu perang2 manja je. suami isteri. dah berapa lama diaorang bertahan. mak aku sekarang dah berumur 48 tahun. 48 tahun + 1 tahun fasa mak dalam rahim : berapa lama tu? lama kan.

atuk dan nenek selalunya akan beradu kehebatan masing-masing dalam menunjuk arah. aku jugalah yang akan menjadi mangsa. berhenti tepi jalan lepas tu tanya betul2. cakap betul2. arah mana yang betul. macam mana nak pergi rumah si polan? mana tidaknya. kalau atuk kata kanan, nenek akan kata kiri, bila atuk kata terus, nenek kata belok. huh? orang belakang mesti bengang dengan aku sebab aku bawa kereta dah macam orang mabuk. kejap kanan kejap kiri. brek mengejut.*ampun*

sungguh indah ada nenek dan atuk yang suka bila cucuk dia balik. nanti nenek akan hantar lauk kat rumah. lepastu kalau cucu dia pergi bercuti. dia akan suruh mak simpan lauk dalam peti ais. simpan lauk tu untuk along. nanti dia balik dia boleh makan. atuk pula memang suka bercerita. pagi tadi masa pergi rumah atuk, atuk cerita pasal dia ambil lesen. tadi masa pergi kenduri lalu kat tempat driving school, atuk cerita lagi macam mana atuk ambil lesen dulu. lepastu masa balik lalu lagi kat driving school tu, atuk cerita lagi dan lagi pasal dia ambil lesen. atuk.atuk.atuk. kita dah tahu. tapi atuk tetap atuk. nanti besok2 dia cerita lagi.haha

oh nenek dan atuk. i love you all lah.



No comments: